دستگاه فایبر و مصارف متنوع آن

0 1,070
1 1 رای
امتیازدهی به مقاله

دستگاه فایبر را در مطالب قبلی معرفی کردیم و مزایا و معایب آن را بیان کردیم. همان‌طور که عنوان شد، این دستگاه به یمن داشتن لیزر بسیار حساس و دقیق می‌تواند در حوزه‌های مختلف کاربرد داشته باشد و قابلیت حکاکی بر روی مواد مختلف را دارد. این موضوع باعث شده است که قدرت مانور دستگاه فایبر نسبت به سایر دستگاه‌ها بسیار بالاتر باشد و از محبوبیت بیشتری برخوردار باشد. یکی دیگر از نکاتی که دستگاه فایبر لیزری را نسبت به سایر شیوه‌های حکاکی و برشی برتر می‌کند؛ عدم تماس نازل دستگاه با سطح مورد نظر است. در واقع هنگام استفاده از این دستگاه در فرایندهای حکاکی و مارکینگ، تماس مستقیم بین دستگاه و سطح قطعه ایجاد نمی‌شود و این می‌تواند مزی بسیار مهمی باشد. در این مقاله به دستگاه فایبر و مصارف متنوع آن می پردازیم.

دستگاه فایبر و مصارف متنوع آن

صنعت پزشکی با تجهیزاتی سروکار دارد که نیاز به رعایت نکات بهداشتی بسیار حساس دارند. به‌عنوان‌مثال، اتاق تمیز (Cleaning room) در صنعت داروسازی باید طوری طراحی و ساخته شود که کوچکترین آلودگی و حتی گردوغبار بر روی تجهیزات آن ننشیند. یا حتی می‌توان به اتاق استریل اشاره کرد که حساسیت خاص خود را دارند.

بنابراین، حکاکی و مارکینگ بر روی این تجهیزات از حساسیت بالایی برخوردار است و حتی به دقت بالایی نیاز دارند.

اکنون به نقش دستگاه فایبر لیزری در حکاکی تجهیزات پزشکی خواهیم پرداخت و دلیل این انتخاب را شرح خواهیم داد.

پس با ما همراه باشید!

بیشتر بخوانید : قیت دستگاه برش لیزر

 

دستگاه فایبر و مصارف متنوع آن

 

دستگاه فایبر و کاربرد در صنعت پزشکی

دستگاه فایبر به صورت یک دستگاه مکانیکی و الکترونیکی تعریف می‌شود که توان تولید لیزر با شدت‌های متنوع را دارد و این قابلیت آنها را در حوزه مارکینگ و حکاکی به یک ماشین خاص تبدیل کرده است. اگر به نحوه عملکرد دستگاه فایبر توجه کنیم نحوه عملکرد آن بدین‌صورت است که با تمرکز نور بر روی عدسی‌های مختلف، نور بسیار قوی لیزر تولید می‌کند که هم در برش و هم در حکاکی استفاده می‌شود.

در دستگاه مارکینگ از فیبرهای نوری استفاده می‌شود که توانایی آن را در بالا بردن دقت دستگاه افزایش داده است.

نقطه قوت دستگاه مارکینگ این است که نور لیزر از فاصله دورتری نسبت به سطح قطعه تابیده می‌شود. این فاصله بین لیزر می‌تواند از چند جهت مزیت محسوب شود.

  1. عدم لغزش دستگاه و دقت بالا در حکاکی و مارکینگ؛
  2. قابلیت برش و حکاکی از فواصل مختلف؛
  3. عدم تماس با نمونه و آلوده نشدن نازل‌ها؛
  4. عدم تماس با نمونه و جلوگیری از انتقال آلودگی به قطعه مورد نظر؛
  5. کنترل بیشتر بر روی فرایند حکاکی و ایجاد تصاویر و نوشته‌های دقیق

استفاده از لیزر مارکینگ در حوزه پزشکی همه موارد فوق را شامل می‌شود، ولی آنچه که این دستگاه را به یک دستگاه خاص برای صنعت پزشکی مناسب می‌کند، جلوگیری از انتقال آلودگی به قطعه مورد نظر و همچنین کنترل دقیق فرایند حکاکی است.

کدها، لوگو و شماره سریال

استفاده صنعت پزشکی از دستگاه فایبر لیزری به بحث دقت و قابل اعتماد بودن دستگاه در تولید قطعاتی مهم و دقیق برمی‌گردد.

قطعاتی از قبیل:

  • سمعک
  • ایمپلنت‌ها
  • دستگاه‌ها
  • تجهیزات پزشکی
  • و غیره

این مزایا باعث شده است ک صنعت پزشکی تمایل بسیاری با استفاده از دستگاه فایبر لیزری داشته باشد و به همین دلیل امروزه انتخاب اول بسیاری از تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی محسوب می‌شود. حکاکی در صنعت پزشکی می‌تواند شامل نوشتن کدهای پزشکی مختلف، درج لوگو شرکت‌های سازنده و شماره سریال قطعه مورد نظر باشد.

دقت و قابل اعتماد بودن موجب شده دستگاه فایبر در پزشکی کاربرد زیادی داشته باشد.

این حکاکی‌های می‌تواند به صورت کار بر روی طیف وسیعی از مواد مختلف باشد. از جمله:

  • فلزات
  • سرامیک
  • شیشه
  • پلاستیک‌ها 
  • و غیره

از طرفی بسیاری از تجهیزات پزشکی خیلی کوچک و حساس هستند و حکاکی بر روی آنها بسیار مشکل است. این موضوع باعث شده است که دستگاه فایبر با اقبال بیشتری از طرف تولیدکنندگان لوازم پزشکی مواجه شود و بیشتر مورد پسند قرار گیرد. در واقع دستگاه فایبر لیزری می‌تواند بهترین انتخاب برای حکاکی دوبعدی و سه بعدی بر روی تجهیزات پزشکی باشد که از سرعت عمل و دقت مناسبی برخوردار است.

تجهیزات استریل و دستگاه فایبر لیزری

اما، علاوه بر دقت و سرعت عمل بالا، عدم تماس بین نازل دستگاه فایبر و قطعه مورد حکاکی، اصلی‌ترین دلیل استفاده از این دستگاه در صنعت پزشکی محسوب می‌شود. شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات پزشکی ترجیح می‌دهند که از تکنیک‌های چاپ برای ایجاد نوشته بر روی محصولات استریل خود استفاده نکنند، زیرا جوهر به‌خودی‌خود می‌تواند منبع آلودگی باشد و از طریق حل شدن در حلال‌ها، مشکلات بزرگتری ایجاد کند. به همین دلیل اکثر این تولیدکنندگان به استفاده از تکنیک‌های حکاکی و مارکینگ روی آورده‌اند.

عدم تماس بین نازل دستگاه فایبر و قطعه مورد حکاکی، اصلی‌ترین دلیل استفاده از دستگاه فایبر است.

اما نکته‌ای که لیزر مارکینگ را از تکنیک‌های قدیمی متمایز می‌کند، عدم تماس بین نازل لیزر و سطح مورد نظر است که باعث بالا رفتن کیفیت حکاکی در قطعه می‌شود. با توجه به این عدم تماس، امکان انتقال آلاینده از دستگاه به نمونه وجود ندارد و می‌توان فرایند حکاکی را در محیط استریل انجام داد. از طرفی تجهیزات پزشکی اکثراً کوچک هستند و دقت حکاکی می‌تواند جزئیات تصویر و نوشته را به‌خوبی نشان دهد. نور لیزر استفاده شده در دستگاه فایبر بسیار باریک و حساس است و می‌تواند نوشته‌های ریز باکیفیت بالا ایجاد کند. بنابراین دستگاه فایبر لیزری را می‌توان یک انتخاب ایده‌آل در صنعت پزشکی دانست.

گستردگی مواد در حوزه پزشکی

مورد دیگری که استفاده از دستگاه فایبر در حوزه پزشکی را الزامی می‌کند، تنوع بالای مواد مورد استفاده در حوزه پزشکی است. اگر به یک درمانگاه، آزمایشگاه طبی، داروخانه و یا بیمارستان بزرگ سر زده باشید، متوجه خواهید شد که با طیف وسیعی از مواد اولیه مختلف مواجه هستید. از فویل‌های آلومینیومی گرفته تا پوشش‌های پلاستیکی، شیشه‌ها، مواد سرامیکی و حتی استنلس استیل (فولاد زنگ نزن)، همگی را می‌توان در این حوزه پیدا کرد.

استفاده از اشعه لیزر در دستگاه فایبر باعث شده است که این دستگاه قابلیت حکاکی و علامت‌گذاری بر روی مواد مختلف را داشت باشد. این اشعه لیزر به صورتی است که کاربر دستگاه می‌تواند آن را برای برش یا حکاکی بر روی مواد سخت تنظیم کند. بنابراین به کمک یک دستگاه می‌توان بر روی تجهیزات پزشکی مختلف حکاکی انجام داد. اگر به تیغ‌های جراحی، ایمپلنت‌های دندان یا پروتزهای پلاتینی توجه کرده باشید، به جای استفاده از تکنیک چاپ، از شیوه حکاکی استفاده کرده‌اند که نه‌تنها باعث پایداری حکاکی می‌شود، بلکه از انتقال جوهر به بدن جلوگیری می‌کند.

استفاده از دستگاه فایبر در حوزه پزشکی یک شیوه جدید و مدرن است و تولیدکنندگان تجهیزات بیمارستانی می‌توانند از این شیوه بهره ببرند. اگر برای استفاده از این دستگاه شک دارید، یا در مورد نحوه کارکرد و قیمت دستگاه فایبر سؤالی داشتید، با ما در سیمای شهر در تماس باشید.

خدمات پس از فروش

دستگاه های فایبر نیاز به سرویس های دوره ای و یا تعمیرات فوری دارند. زمان در این شغل نقش مهمی را ایفا می کند. عدم سرویس دهی به موقع موجب ضررهای مالی بسیاری می شود و در برخی موارد اعتبار فرد را نیز از بین می برد. از این رو خدمات پس از فروش و پشتیبانی های فروشنده را نمی توان نادیده گرفت.

مواردی که باید به آن توجه کرد:

  • اعتبار فروشنده
  • سابقه فروشنده
  • رضایت مشتریان
  • تعداد متخصصین
  • نوع پشتیبانی
  • قیمت خدمات

با توجه به موارد ذکر شده خدمات پس از فروش از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

 [/vc_column_text][/vc_column]

1 1 رای
امتیازدهی به مقاله
1 1 رای
امتیازدهی به مقاله
Subscribe
Notify of
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
چقدر عالیه اینجایین < ارسال نظرات >x