رویه فعالیت دستگاه برش لیزر

0 91
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله

رویه فعالیت دستگاه برش لیزر که یکی از دستگاه های پرکاربرد در دنیا ، دستگاه برش لیزر است. این دستگاه با استفاده از تکنولوژی خاص خود توانسته تحولی عظیم در صنایع مختلف ایجاد کند. کاربردهای این دستگاه فراوان است و به همین علت با عنوان دستگاه لیزر مدل های مختلفی از این دستگاه تولید و راهی بازار شده است.

لیزر ابزاری است که نور را به صورت پرتوهای موازی بسیار باریکی که طول موج مشخصی دارند ساطع می‌کنند. این دستگاه از ماده‌ای جمع ‌کننده یا فعال کننده نور تشکیل شده که درون محفظه تشدید نور قرار دارد. این ماده پرتو نور را که به وسیله یک منبع انرژی بیرونی (از نوع الکتریسیته یا نور) به وجود آمده، تقویت می‌ کند. دستگاه برش لیزر با استفاده از تکنولوژی این دستگاه کار می کند.

دستگاه cnc

نخستین بار طرح اولیه لیزر (میزر) را انیشتین داد. کار لیزر به این گونه است که با تابش یک فوتون به یک ذره (اتم یا مولکول یا یون) برانگیخته، یک فوتون دیگر نیز آزاد می‌شود که این دو فوتون با هم، هم فرکانس هستند. با ادامه این روند شمار فوتون‌ها افزایش می‌یابد که می‌توانند باریکه‌ای از فوتون‌ها را به وجود بیاورند. جالب است بدانید که این علم خاص و پیچیده در دستگاه برش لیزر پیاده سازی شده و بدون نیاز به هیچ دانش علمی قابلیت استفاده دارد.

فروش دستگاه برش لیزر یکی از مهم ترین رویه های فعالیت در دستگاه برش لیزر می باشد و در این مورد باشد بیان کنید دستگاه برش لیزر برای فروش نیاز به مراحل تکمیلی مشاوره خدمات فروش و همچنین توانایی تهییه و کاندید کردن چندیم محصول را برای فروش مورد توجه قرار میدهد.

البته لیزر در علم فیزیک انواع مختلفی دارد ، لیزر گازی یکی از انواع لیزر است که در ان از یک عنصر گازی یا چند عنصر گازی به صورت ترکیبی استفاده می شود تا لیزر به کمک آن ها تولید شود.

 

اما دستگاه برش لیزر همانطور که از اسمش نیز پیداست از اشعه لیزر استفاده می کند تا عملیات برش و حکاکی را به صورت دقیق بر روی متریال های مختلف انجام دهد. دقت بالای دستگاه لیزر خود موید این نکته است که اپراتور دستگاه نیز باید دقت به خرج دهد تا کیفیت کار بالا رود. این دستگاه عموما نسبت به مدل های دیگر دستگاه CNC ابعاد کوچکتری داشته اما گستره کاربرد آن بسیار زیاد است.

خود دستگاه برش لیزر از انواع مختلفی تشکیل شده که در ادامه به انواع ان ها اشاره خواهیم کرد:

  1. CO2 شیشه ای
  2. CO2 سیلندری
  3. فایبر
  4. یگ
  5. و مارکینگ

انواع دستگاه برش لیزر

در دستگاه برش لیزر CO2 شیشه ای از ترکیب گاز دی اکسید کربن، نیتروژن و هیدروژن استفاده شده است که البته گاز غالب این ترکیب همان دی اکسید کربن یا CO2 است. این نوع از دستگاه برش لیزر برای برش و حکاکی غیر فلزات به کار گرفته می شود. هر چند با شرایطی خاص می شود با این نوع دستگاه فلز رو هم برش زد. این دستگاه یکی از پرکاربردترین دستگاه های لیزر بخصوص در زمینه حکاکی و برش غیر فلزات است که به علت گستردگی صنایعی که به آن مربوط می شوند ، هیچ وقت از کار نمی ایستد.

دستگاه cnc

دستگاه cnc
دستگاه cnc

دستگاه cnc

  • دستگاه برش لیزر CO2 سیلندری

اما دستگاه برش لیز CO2 سیلندری توان بسیار بالاتر و قدرت بیشتری دارد. به همین علت فقط و فقط برای برش فلزات به کار گرفته می شود . به علت توان بالای 500 وات این نوع از دستگاه برش لیزر ، امکان حکاکی کردن با آن به هیچ عنوان وجود ندارد

  • دستگاه برش لیزر فایبر
  • دستگاه برش لیزر فایبر ، خود از دو نوع عمده تشکیل شده است. دستگاه فایبر مارکینگ و دستگاه فایبر صنعتی.

در مورد دستگاه فایبر مارکینگ باید این نکته را اشاره کنیم که این دستگاه همانطوری که از اسمش مشخص است صرفا برای حکاکی طراحی شده و در برش از آن استفاده نمی شود. البته اگر ضخامت متریال کم باشد ، دستگاه برش لیزر فایبر مارکینگ می تواند آن متریال را برش بزند. از ویژگی های بسیار خوب این دستگاه می شود به دقت و سرعت بسیار بالای آن اشاره کرد. سرعت بالای حکاکی دستگاه لیزر فایبر مارکینگ به این علت است که هیچ عملیات مکانیکی به صورت مستقیم انجام نمی شود و همین موضوع توانسته است سرعت کار و همچنین دقت رو افزایش بدهد. در این دستگاه اشعه از طریق اکسید انتقال پیدا می کند

نوع دیگر دستگاه برش لیزر فایبر، نوع صنعتی آن است. لیزر تولید شده در این نوع از دستگاه برش لیزر فایبر توان بالایی داشته و تنها برای برش لیزری فلزات به کار گرفته می شود. همچنین این دستگاه نمی تواند روی هیچ شی و متریالی حکاکی کند . لازم به ذکر است که دقت و سرعت لیزر فایبر صنعتی بسیار بالاست و به همین منظور در صنعت از آن استفاده فراوانی می شود.

دستگاه cnc

نکته قابل توجه در مورد دستگاه فایبر صنعتی این است که این دستگاه قادر به برش زدن فلزات نرم نیست و باعث اسیب رسیدن به متریال و حتی خود دستگاه می شود. در واقع این نوع فلزات نرم اشعه رو به سمت دستگاه و با همان قدرت و همان زاویه بازگشت می دهند که باعث آسیب رسیدن به منبع لیز می شود.

دستگاه برش لیزر یگ

دستگاه برش لیزر
دستگاه برش لیزر

اما به جز دستگاه برش لیزر CO2 و لیزر فایبر، نوعی دیگه از دستگاه برش لیزر وجود دارد که برای فلزات نرم کاربرد دارد. فلزات نرمی مثل آلومینیوم یا برنج ، توسط این نوع از دستگاه لیزر که یگ نام داره برش داده می شوند. البته هزینه این نوع لیزرها بالاست و در حال حاضر در صنعت کاربرد چندانی ندارد؛ اما اگر کسی نیاز به برش دادن فلزات نرم داشته باشد باید از این نوع دستگاه استفاده کند.

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
Subscribe
Notify of
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
چقدر عالیه اینجایین < ارسال نظرات >x