تجهیزات چاپ سابلیمیشن : فاکتورهای مهم تجهیزات سابلیمیشن

0 418
1 1 رای
امتیازدهی به مقاله

با توجه به اینکه فرآیند چاپ سابلیمیشن شامل استفاده از چند بخش مختلف است، انتخاب تجهیزات چاپ سابلیمیشن به طور مستقیم روی کیفیت نهایی چاپ تاثیرگذار است. در حقیقت چاپ حرارتی سابلیمیشن پیچیدگی چندانی ندارد و با چند ابزار ساده می توان چاپ با کیفیت انجام داد. اما به هر حال باید توجه داشت که انتخاب هر کدام از این تجهیزات نیاز به در نظر گرفتن فاکتورهایی دارد که کیفیت چاپ کاملاً به آنها وابسته است.

اشنایی کامل با دستگاه چاپ سابلیمیشن

دستگاه سابلیمیشن چیست؟

حالا در ادامه در مورد تجهیزات چاپ سابلیمیشن صحبت خواهیم کرد و به شما خواهیم گفت که برای انتخاب هر کدام از این تجهیزات به چه فاکتورهایی توجه کنید.

تعداد قالب ها در دستگاه سابلیمیشن

مهمترین فاکتوری که در دستگاه چاپ سابلیمیشن در نظر گرفته می‌شود، تعداد قالب یا تعداد کلمپ استفاده شده در دستگاه است. به عنوان مثال، در حال حاضر معروف ترین دستگاه ها، دستگاه سابلیمیشن ۴ کاره، دستگاه سابلیمیشن ۶ کاره و دستگاه سابلیمیشن ۸ کاره هستند. این یعنی هر کدام از این دستگاه‌ها چه تعداد قالبی دارند و از آن برای چاپ روی چه سطوحی می توان استفاده کرد.
به عنوان مثال در دستگاه سابلیمیشن ۶ کاره امکان استفاده از دستگاه برای چاپ لیوان یا ماگ، چاپ فنجان، چاپ بشقاب، قالب پیش دستی، قالب کلاه و قالب تخت وجود دارد. با توجه به اینکه هر کدام از این قالب ها در به کارگیری دستگاه در حوزه های مختلف تاثیر گذار است، طبیعتا انتخاب تعداد قالب دستگاه را می توانیم مهم ترین فاکتور در تجهیزات چاپ سابلیمیشن در نظر بگیریم.
به این نکته مهم توجه داشته باشید که یک قالب تخت ممکن است برای چاپ تیشرت، چاپ روی پارچه، چاپ پازل، چاپ ام دی اف و حتی چاپ روی کاشی و سرامیک به کار گرفته شود. پس ۶ کاره بودن دستگاه چاپ حرارتی سابلیمیشن هیچ وقت به این معنی نیست که تنها برای شش مورد خاص استفاده می شود، بلکه نشان دهنده ۶ قالب متفاوت در این دستگاه است.

جوهر سابلیمیشن

جوهر چاپ سابلیمیشن یک نوع جوهر خاص مقاوم در برابر حرارت است که اعمال حرارت تغییری در خصوصیات شیمیایی و ظاهری آن به وجود نمی آورد. این جوهرها قابلیت تبدیل مستقیم از حالت جامد به حالت بخار و عکس آن را دارند و به همین دلیل در چاپ حرارتی بهترین انتخاب ممکن است. در حال حاضر جوهر های سابلیمیشن موجود در بازار ایران محصول سه کشور چین، کره جنوبی و آمریکا هستند. جوهر سابلیمیشن کره‌ای و جوهر سابلیمیشن آمریکایی قیمت بالایی دارند، اما در عین حال از لحاظ کیفیت در سطح بسیار خوبی هستند.
جوهر سابلیمیشن چینی برای کسانی که قیمت برای آنها در اولویت است انتخاب مطلوبی بوده و کیفیت چاپ آن هم قابل قبول است. انتخاب جوهر سابلیمیشن در بین تجهیزات چاپ سابلیمیشن بیشترین تأثیر را روی کیفیت چاپ دارد و اگر قرار است یک پروژه حساس و با کیفیت را انجام دهید حتماً روی انتخاب جوهر با کیفیت حساسیت داشته باشید.

کاغذ سابلیمیشن

روند چاپ حرارتی سابلیمیشن به این صورت است که ابتدا طرح مورد نظر باید با استفاده از یک پرینتر روی کاغذ مخصوص سابلیمیشن پیاده‌سازی شود. در مرحله بعد کاغذ مخصوص تحت حرارت قالب دستگاه قرار می‌گیرد تا جوهر از سطح آن جدا شده و به سطح چاپ انتقال داده شود. بنابراین در مورد ویژگی‌های کاغذ سابلیمیشن باید به این نکته اشاره کنیم که اولاً با دستگاه های جوهر افشان امکان چاپ آن وجود داشته باشد، در برابر حرارت مقاومت بالایی داشته باشد و انتقال جوهر از سطح آن با درصد بالاتر از ۹۰ درصد انجام شود.
برای انتخاب کاغذ سابلیمیشن، در نظر گرفتن گرماژ کاغذ یا همان ضخامت آن فاکتور مهمی است و با توجه به میزان جوهر استفاده شده در فرایند چاپ تعیین می شود. اگر همه تجهیزات چاپ سابلیمیشن را به بهترین شکل ممکن انتخاب کرده اید و چاپ شما کیفیت ندارد، یا حتی اگر احساس می کنید که روند انتقال جوهر به شکل مناسبی به سطح چاپ صورت نگرفته، مطمئن باشید که کاغذ چاپ سابلیمیشن شما کیفیت مطلوب را ندارد و باید به فکر تعویض آن باشید.

چسب نسوز و دو زمانه

در بندهای قبلی گفتیم که از چاپ سابلیمیشن برای چاپ روی سطوح مختلف مانند چاپ روی لیوان یا چاپ روی بشقاب استفاده می شود. از طرف دیگر می دانیم که ماندگاری جوهر روی سطوح سخت مانند کاشی و سرامیک کمتر از پارچه است. ضمن اینکه فرایند سابلیمیشن به معنی تبخیر جوهر و انتقال آن سطح قطعه کار است که طبیعتاً باید ماده‌ای برای جذب و نگهداری آن وجود داشته باشد.
این ماده همان چسب نسوز یا چسب دوزمانه یا حتی چسب سابلیمیشن است که برای پوشش دادن و کوتینگ سطح چاپ از آن استفاده می شود. به عنوان مثال، اگر قرار است که چاپ روی لیوان را انجام دهید ابتدا باید سطح لیوان را به طور کامل با استفاده از این چسب آغشته کنید. همزمان که حرارت به کاغذ سابلیمیشن وارد می شود این حرارت به چسب دو زمانه انتقال داده شده و چسب هم فعال می شود. بنابراین چسب مورد نظر تمامی جوهر تبخیر شده را به خود جذب کرده و باعث ماندگاری آن روی سطح مورد نظر می شود.

اهمیت انتخاب تجهیزات چاپ سابلیمیشن در کیفیت چاپ

یکی از بزرگترین اشتباهاتی که برخی از کارگاه‌های چاپ انجام می‌دهند این است که به سراغ تجهیزات چاپ ارزان قیمت می روند. این انتخاب ممکن است به دلیل کاهش هزینه‌های اولیه باشد یا حتی در مورد انتخاب تجهیزات چاپ سابلیمیشن اطلاعات چندانی نداشته باشند. برای گروه اول باید به این نکته اشاره کنیم که تفاوت قیمت تجهیزات اصلی با تجهیزات ارزان قیمت بسیار کمتر از چیزی است که ما بخواهیم کیفیت کار خود را به خاطر آن پایین تر بیاوریم.
اما گروه دوم باید در مورد تجهیزات موجود در بازار تحقیق کنند و برندهای مختلف در این حوزه را بشناسند. به عنوان مثال، همه ما می دانیم که جوهر سابلیمیشن کره ای کیفیت بهتری نسبت به جوهر سابلیمیشن چینی دارد. بنابراین برای پروژه های باکیفیت و حساس باید از جوهر های کره ای استفاده شود و در پروژه های ارزان تر و کم اهمیت می توان کار را با جوهر های سابلیمیشن چینی راه انداخت.
خلاصه بگیم که انتخاب تجهیزات چاپ سابلیمیشن به نیاز پروژه و شرایط مالی شما بستگی دارد. اما اگر اطلاعات شما در این زمینه محدود هست می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید و در مورد انتخاب هر کدام از این تجهیزات با آنها مشورت کنید.

1 1 رای
امتیازدهی به مقاله
1 1 رای
امتیازدهی به مقاله
Subscribe
Notify of
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
چقدر عالیه اینجایین < ارسال نظرات >x