نکاتی برای کار با دستگاه بنر

0 1,778
1 1 رای
امتیازدهی به مقاله

استفاده از دستگاه بنر کاملا بسته به تجربه افراد دارد و اپراتورهای مختلف می توانند با استفاده از تجارب خود در شرایط مختلف بهترین کارکرد ها را از دستگاه بنر به دست آورند. در واقع فردی که تجربه کافی برای استفاده از دستگاه بنر نداشته باشد، خیلی زود به مشکل بر می خورد و همین موضوع می تواند مشکلات عدیده ای را برای وی ایجاد کند. به همین علت است که عموما به چاپخانه ها توصیه می شود تا از افراد با تجربه برای اپراتوری دستگاه بنر استفاده کنند. در ادامه به برخی از نکات در مورد کار با دستگاه بنر اشاره می کنیم.

یکی از مهمترین نکاتی که در استفاده از دستگاه بنر باید به آن توجه شود، این است که این دستگاه نیاز به مراقبت دارد. در واقع اپراتوری که از این دستگاه استفاده می کند باید توجه کند که استفاده از دستگاه بنر خیلی ساده است اما مراقبت از آن کار ساده ای نیست. توجه به دستگاه و مراقبت همیشگی از آن کار سختی است که متاسفانه بیشتر افراد از آن غافل هستند. مراقبت از دستگاه بنر اولین شرطی است که هر اپراتور باید داشته باشد.

دستگاه بنر نیاز به مراقبت دارد و نباید از آن غافل شد.

دستگاه چاپ بنر

 نکاتی برای کار با دستگاه بنر

در هنگام کار با دستگاه چاپ بنر باید به مواردی توجه کرد تا هم عمر دستگاه افزایش یابد و هم این که از کیفیت کار کم نشود. همچنین در صورت عدم رعایت این نکات ممکن است قطعات دستگاه آسیب ببنید و مجبور به تعمیر یا تعویض آن قطعات شویم که هم زمان بر است و هم هزینه زیادی را به ما تحمیل می کند. در ادامه به برخی نکات مهمی که باید به آن توجه شود اشاره می کنیم.

دقت در استفاده

دقت در استفاده از دستگاه بنر نه تنها عمر دستگاه را بالا می برد، مشکلی در کیفیت چاپ دستگاه بنر نیز ایجاد نمی کند. البته این مراقبت جنبه های مختلفی دارد و باید به تمامی این جنبه ها دقت و توجه شود. یکی از مهمترین این جنبه ها این است که اپراتور باید حواسش به کپ کردن دستگاه باشد.

همانطور که می دانید گران قیمت ترین قطعه و مهمترین قطعه در دستگاه چاپ، هد دستگاه بنر است.

مراقبت از هد دستگاه اهمیت فوق العاده زیادی دارد. در صورتی که از هد به درستی مراقبت نشود مشکلات زیادی برای آن ایجاد می شود. ایجاد اشکال در هد علاوه بر اینکه ممکن است عمر آن را کاهش داده و هزینه های گزافی را به مجموعه تحمیل کند، کیفیت چاپ را نیز به شدت تحت الشعاع قرار می دهد و همین موضوع خود به نوعی مشکلات عدیده ای را به چاپخانه تحمیل می کند.

مزیت های مراقبت از دستگاه:

  • افزایش عمر دستگاه
  • سالم ماندن قطعات
  • سالم ماندن هد
  • کاهش استهلاک
  • عملکرد بهتر و مداوم
  • حفظ کیفیت در طی زمان

گران قیمت ترین قطعه و مهمترین قطعه در دستگاه چاپ، هد دستگاه بنر است.

کپ کردن

یکی از مواردی که در مراقبت از هد دستگاه بنر مورد توجه است، کپ کردن صحیح هد است. کپ کردن در واقع یکی از آخرین اقداماتی است که اپراتور باید انجام دهد و به همین علت در برخی موارد عجله باعث می شود تا کپ دستگاه بنر به خوبی انجام نشود. البته در دستگاه هایی مثل دستگاه اکوسالونت که کپ اتوماتیک دارد، کار ساده تر و مطمئن تر است. البته به نظر می رسد نسل جدید انواع دستگاه بنر از این سیستم بهره ببرد تا مشکلات این چنینی به حداقل برسد.

پرچ کردن

یکی از موارد دیگری که باید مورد توجه افراد قرار گیرد این است که پرج کردن دستگاه مرتب و به موقع انجام شود. پرج کردن دستگاه شاید کاری ساده و پیش پا افتاده به حساب بیاید ولی باید مورد توجه قرار گیرد تا مشکلاتی برابی هد دستگاه ایجاد نشود. همانطور که مشخص است یکی از مهمترین موارد در مراقبت از دستگاه بنر، مراقبت از هد دستگاه است که هرچه بهتر به آن رسیدگی شود کارایی بیشتر و بهتری خواهد داشت.

هر چه به هد دستگاه بیشتر رسیدگی شود کارایی افزایش پیدا می کند.

تمیز نگه داشتن

تمیز نگه داشتن دستگاه نیز از جمله مواردی است که باید اپراتور دستگاه به آن توجه داشته باشد. اگر دستگاه بنر با رنگ های مختلفی که بر روی بدنه ریخته می شود کثیف شود خیلی زود به یک دستگاه بد ریخت بدل می شود که گویی سال ها از عمر آن می گذرد. این در آینده و در زمانی که قصد فروش این دستگاه را داشته باشید نیز تاثیرات منفی زیاید بر روی خریدار می زند. سعی کنید به اپراتور توصیه کنید که روزانه دستگاه را از رنگ و جوهر و سالونت پاک کند.

کارهای روزانه برای پاک نگه داشتن دستگاه:

  • پاک کردن خود دستگاه
  • پاک کردن رنگ و جوهر
  • پاک کردن سالونت

 

گرد و خاک

یکی از نکات دیگری که در مراقبت از دستگاه بنر نقش ایفا می کند این است که محیط چاپخانه عاری از هرگونه گرد و خاک و کثیفی باشد. گرد و خاک دشمن هد دستگاه است و به همین علت می تواند مشکلاتی مثل نازل گرفتگی را افزایش دهد. این موضوع ساده تاثیر زیادی بر روی دستگاه بنر دارد و باید مورد توجه قرار گیرد. تمیزکاری روزانه یا حتی هفتگی چاپخانه می تواند کمک کند تا مشکلاتی مثل نشستن گرد و خاک بر روی دستگاه برطرف شود.

گرد و خاک دشمن هد دستگاه است.

جوهر با کیفیت

جوهر باکیفیت نقش فوق العاده ای در دستگاه بنر ایفا می کند.

در صورتی که از جوهر با کیفیت استفاده کنید، حتم داشته باشید که نازل گرفتگی هد دستگاه شما کاهش پیدا می کند. جوهر های بی کیفیت یا ماندگاری خوبی ندارند و یا باعث نازل گرفتگی در دستگاه بنر می شوند. همین موضوع ساده است که می تواند مشکلات زیادی را برای دستگاه بنر ایجاد و روند رو به رشد چاپخانه را دچار اختلال کند. بدیهی است استفاده از برندهای معتبر ارائه دهنده جوهر می تواند به شما این اطمینان را بدهد که کیفیت جوهر خوب و مناسب است. البته نازل گرفتگی تنها به جوهر وابسته نیست و به عوامل مختلفی بستگی دارد و ممکن است شما با استفاده از بهترین جوهر نیز هد گرفتگی در دستگاه بنر را تجربه کنید.

معایب استفاده از جوهر بی کیفیت:

  • گرفتگی نازل دستگاه
  • آسیب به قطعات
  • ماندگاری خیلی کم
  • کیفیت چاپ پایین
  • بوی نامطبوع
  • پوسته شدن
  • بلند شدن رنگ

کنترل دما

از نکات دیگری که در مورد دستگاه بنر باید مورد توجه قرار گیرد دما است. دما در کیفیت کارایی دستگاه به شدت نقش دارد. در واقع اگر دمای محیط چاپخانه و به تبع آن دمای هد دستگاه بنر مناسب نباشد، مشکلاتی در حین چاپ ایجاد می شود. این مشکل نیز تنها به فصل خاصی وابسته نیست و هم در فصل زمستان و هم در تابستان مشکل دما مشکلی همیشگی برای اپراتور است.

دما در فصل تابستان

در فصل تابستان بهتر است از کولر گازی برای خنک کردن محیط چاپخانه استفاده شود.

در واقع کولر گازی است که می تواند دمای چاپخانه را به ویژه در مناطق گرمسیر کشور پایین بیاورد. کولر های آبی اصولا توانایی کاهش دما در حد 3 الی 4 درجه را دارند که در بسیاری از موارد نمی تواند برای دستگاه بنر مطلوب باشد. به همین علت توصیه می شود در فصل تابستان در محیطی که دستگاه بنر نصب شده است، از کولر گازی استفاده شود. دمای بالا هم کیفیت چاپ را کاهش می دهد و هم مشکلاتی را برای هد ایجاد می کند.

البته مهمترین مشکل همان کیفیت چاپ است که می تواند ایجاد نارضایتی در مشتری کند.

دما در فصل زمستان

در فصل زمستان اوضاع متفاوت است.

شما در فصل زمستان باید محیط چاپخانه و بعد از آن سر هد را گرم کنید. گرم کردن سر هد البته اصولی نیست و بهتر است تلاش شود تا کل محیط چاپخانه گرم شود. برای این منظور نیز می توانید از هیتر های گازی و برقی استفاده کنید. البته گرم کردن جوهر نیز یکی از راهکارها است که البته کمی خطرناک بوده و در گذشته مورد استفاده قرار می گرفت. در حال حاضر دستگاه های جدید نوعی هیتر بر روی هد دستگاه نصب کرده اند که می تواند دمای سر هد را بالا برده و مشکلات هد گرفتگی را کاهش دهد. توجه داشته باشید که دما موضوع مهمی است که نمی توان به این سادگی ها از کنار آن گذشت و باید مورد توجه قرار گیرد.

رطوبت

موضوع بعدی رطوبت است. تنظیم نبودن رطوبت محیط نیز می تواند مشکلاتی را در چاپ ایجاد کند و باید مورد توجه قرار گیرد. باید سعی شود علاوه بر دماسنج، رطوبت سنج نیز در چاپخانه نصب شود تا مشکلی از این بابت ایجاد نشود. رطوبت برای دستگاه های مختلف متفاوت است اما بهتر است رطوبت را در یک میزان مشخص نگه دارید.

دستگاه چاپ بنر

روغنکاری

یکی از نکاتی که به آن توجه کافی نمی شود، روغن کاری ریل و بلبرینگ دستگاه بنر است. این کار موضوع مهمی است که می تواند در بالا بردن عمر دستگاه بنر نقش ایفا کند. این روغن کاری باید به صورت منظم انجام شود تا مشکلی برای دستگاه ایجاد نشود.

نکته پایانی

نکته پایانی که باید به آن اشاره کنیم این است که دستگاه بنر یک دستگاه ایمن و بدون خطر است اما اگر دقت کافی را به کار نبندید می تواند خطرات جبران ناپذیری را ایجاد کند. دستگاه بنر وقتی روشن می شود دیگر با هیچ کسی شوخی ندارد و می توادند خطر آفرین باشد. در نتیجه در درجه اول سعی کنید افراد متفرقه را به محل چاپخانه راه ندهید. در واقع این افراد هیچ اطلاعاتی از دستگاه بنر و خطرات آن ندارند و به همین علت ممکن است خطراتی را برای آن ها به همراه داشته باشد. علاوه بر این خود شما نیز تا می توانید نکات ایمنی را رعایت کنید. نکات ایمنی استفاده از دستگاه بنر آنقدر هم سخت و پیچیده نیست اما بهتر است همین نکات ریز که تکنسین دستگاه به شما گوشزد کرده است را رعایت کنید تا خدای نکرده خطری شما را تهدید نکند.

استفاده از دستگاه بنر نکات زیادی دارد که در این مطلب تنها به بخش از آن ها اشاره کردیم. شما با استفاده از این نکات می توانید هم کارایی خود یا اپراتور دستگاه را بالا ببرید و هم عمر دستگاه خود را افزایش دهید. در واقع رعایت این نکات برای تمام کسانی که از دستگاه بنر استفاده می کنند ضروری است و به هیچ عنوان نباید نادیده گرفته شود. رعایت نکات بیان شده هم می تواند از نظر کیفیت و هم از نظر صرفه اقتصادی کار با دستگاه بنر به شما کمک کند که مزیت فوق العاده ای به حساب می آید.

1 1 رای
امتیازدهی به مقاله
1 1 رای
امتیازدهی به مقاله
Subscribe
Notify of
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
چقدر عالیه اینجایین < ارسال نظرات >x